Unikke oplevelser i Vesthimmerlands mindre lokalsamfund skal i fremtiden være med til at trække turister til ”Himmerlands vestkyst”

VESTHIMMERLAND: Flere og flere turister efterspørger autencitet, når de er af sted på ferie.

De vil gerne have en bid af den lokale livsstil med sig hjem - og i den sammenhæng rummer de mange mindre vesthimmerlandske lokalsamfund et stort uudnyttet potentiale, er vurderingen hos landsbyudvalget i Vesthimmerlands Kommune og den lokale turistorganisation Visit Vesthimmerland.

Under overskriften ”Meet the locals” er de to parter netop gået sammen om et projekt, der over de kommende to år skal være med til at brande i alt 45 landsbyer i Vesthimmerland som steder, hvor turister kan opnå unikke oplevelser - tæt på lokalbefolkningen.

- Landsbyerne er en vigtig del af destinationens værdikæde, fordi landsbyerne rummer lokale fortællinger og mulighed for at turisterne kan komme tæt på de lokale.

- Her kan man netop skabe en højere oplevelsesværdi for turisterne. Oplevelser, der fremstår som en autentisk modpol til de oplevelser, man kan få i storbyerne, fremhæver turistdirektør Jimmi Petersen, Visit Vesthimmerland.

Hver af de 45 omfattede landsbyer får som led i projektet udarbejdet sin egen promotion-video af halvandet minuts varighed.

I denne forbindelse afholder VisitVesthimmerland i den kommende tid en række workshops med landsbyrådene, hvor det handler om at udvælge, hvad der afspejler og kendetegner den enkelte landsbys DNA.

Den første workshop er netop afholdt i Testrup med deltagelse af repræsentanter fra Testrup, Fjelsø/Klotrup, Gedsted, Simested, Vesterbølle og Østerbølle.

- Det var en succesfuld workshop, hvor de mange deltagere engagerede sig på højt plan.

- 12. juni fortsætter vi på Farsø-egnen, hvor landsbyrepræsentanterne forhåbentligt er i et lige så kreativt ”mode”, bemærker Jimmi Petersen.

Ude over at øge kendskabet til Vesthimmerlands små og skjulte herligheder har ”Meet the locals”-projektet også til formål at sætte landsbyerne på ”kortet”, hvad angår bosætning og salg og udlejning af sommerhuse.

På den måde går projektet hånd i hånd med VisitVesthimmerlands brandingstrategi ”Himmerlands Vestkyst”, som i forvejen har stort fokus på at fremhæve autentiske og lokale fortællinger og oplevelser.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...